Myrkaka och Svärmor i toppform del 18 eller så

 
Gaaaah! Apan Osvald känslan är tillbaka igen! Jag är helt slut av denna ocivisation!
 
Igår invigde Televerket vår nya, nära satellit. Nu ska vi få SNABBT bredband, och bli lika bra som resten av världen. Den ligger mycket närmre jorden än den andra satelliten vi använt, och det firade Televerket med pompa och ståt, och en parad genom vår lilla stad igår.
 
Vår nya inneboende, den trebenta katten Michael Buble, tar verkligen kål på mig. Han är helt galen. Han sover och är jättesöt hela dagarna, men när mörkret faller vaknar varulven i honom. Det är bra att han jagar ödlor inne, vi har alldeles för många, men han kan komma springa i Ben Johnson fart som en pil över hela rummet, kasta sig som en Kamikazepilot upp på väggen, greppa en ödla i farten, och så hör man en duns när han faller ner i golvet. Med en ödla i munnen. På nätterna när resten av ligan sover sött, Är Buble´ i toppform. Yeaaaaah! Han far runt som en galning och vill inte alls sova. Det brukar sluta med att jag kastar ut honom, nästan i sömnen någon gång mitt i natten. Nu har det varit extremt hett i tre veckor, så då klättrar Buble´omgående tillbaka in genom ett av de vidöppna fönstren innan man hinner somna om.
 
Om det bara räckte så.
 
Både i fredags, och igår, kom han vid 8 snåret på kvällen insläpandes med en kyckling i munnen. Inte ens en liten, nyfödd sak, utan en halvvuxen, livrädd kyckling. Alla vilda hönor, tuppar och kycklingar här klättrar innan solen går ner upp i träd, och sover där hela natten. Buble klättrar därmed tydligen också i träd. Det har uppstått kalabalik i huset. Kycklingen piper som en galning, två katter och fyra hundar vill äta upp den , och GM jagar kycklingen och springer ut och placerar den i närmsta träd, och jag låser in hela gänget i huset. Gaaaaah!
 
Och så myrorna. De har totalt tagit över huset. Jag tror hela våra väggar är fulla av myror. Så varje dag följer jag dagens myrstig med min Radar/DDT, sprayar ner dagens utvalda myrinvasionsplats, som kan vara t ex gardinstången, under kylskåpet, eller i något annat hörn, och dödar tusentals myror, får ångest och tänker på Dalai Lama som inte ens slår ihjäl myggor, dammsuger sedan upp de döda myrorna, och moppar/skurar utvald giftarea. Jag står faktiskt verkligen inte ut.
 
I morse ringde telefonen strax efter åtta. Toppen, en söndag morgon. GM svarade.
 
GM: Ja hallå ja
Svärmor: Hallå, det är jag. Kan Annika baka en kaka till mig? Jag ska på begravning idag och måste ta med en kaka
 
Ja hallå ja. Jag har inte sett Svärmor sedan November, och nu ringer hon upp och säger att vi ska baka en kaka åt henne. Hon är faktiskt helt galen.
 
Vi stod inte ut, och bakade självklart ingen kaka. Inte till henne i alla fall.
 
Den extrema hetta som vi lidit av sista veckorna har äntligen förbytts i storm. Lite för stormigt egentligen, tre cykloner drar runt i Söderhavet, så visst blåser det rejält. På onsdag förväntas vågorna ha nått  7 meters höjd, så Söderhavet är i svajning. Men jag njuuuuter av att äntigen kunna andas igen. Kunna laga mat. Baka. Orka klä på mig annat än en sarong!
 
Så idag när jag slutat mitt arbetsskift för dagen bestämde jag mig för att äntligen baka. Glad i hågen började jag ta ut ingredienser ut skafferiet, bland annat den oöppnade, igår inhandlade påsen med socker. Tittade i den och - gaaaaah - full med myror! De tar sig till och med in genom en helt igentäppt plastpåse. Gaaah, gaaah, gaaah. Jag fick spänningshuvudvärk. Söndag, alla affärer stängda fram till kl 17, då vi ska tänka på Gud och inte handla mat på söndagar. Det var bara att börja sila myror. Det var socker över hela köket, och myror med. GM kom hem och undrade varför jag var så rabiat, och jag ylade att det är myror i hela sockret, han sa bara att "Det gör inget, det är bara vi ska som ska äta den!" Jag blev ännu mer rabiat och drog till med min vanliga  "Jag är från en storstad i Europa, vi äter inte myror!"
 
Gaaah, gaaaah, gaaaah. Jaja. Nu sitter jag här med en kopp te och en myrkaka. Inte dumt. Tillsätt bara socker så känns inte myrsmaken så mycket
 
Hrmfp.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0