Uppför berget igen

 
Strax efter middagsdags:
 
Ring, ring
 
GM: Hello
Andra änden: Kia Orana, its Auntie Putai. There is a tsunamiwarning!
GM :Honey, turn the computer on.
 
Jaha. Så var det dags igen. På med datorn. Kolla Hawaii tsunami center. Jaha, varning, varning. Kolla Aftonbladet som säger Varning, varning. Paulina ringer från Australien på Skype och frågar om vi är ok. Inte ett ljud från våra sirener eller poliser här på ön. Man ska skynda långsamt.
 
GM: Jaha, nu går vi upp för berget till Charlie och deras hus.
Jag: Men det spöregnar ute. Varför måste det alltid vara så dåligt väder när det blir tsunami? Sist vi blev tvungna att packa och gå uppför berget spöregnade det ju och blåste någon sorts vertikal orkanvind.
 
Verkligen dagens ilandsproblem att det alltid måste vara dåligt väder när det är tsunamivarning. Kan inte solen skina lite när man måste upp på berget?
 
Ringer min väninna som bor precis vid havet där revet har en öppning.  Hon tycker också det är tråkigt väder att lämna sitt hus i. Vi avvaktar lite. Enligt min viktiga Hawaiisida ska ev våg slå till runt 2030 så jag gjorde min modesta smygträning, tog sedan en trevlig dusch. Kollade in hundarna, då djuren ju sägs reagera först när de anar tsunami. Det enda min tjocka hund reagerar på är mat. I veckan smög han upp bakom en lokal dam som satt och åt mat och spanade ut över stranden. Innan jag hann fram hade Tjocka Chico börja äta kyckling glatt från hennes tallrik som stod bredvid henne, hon märkte ingenting. Efter några sekunder såg hon min tjocka hund, och blev jättearg. Jag ursäkade med att han dras alltid till mat.
 
Jag sa till GM att nästa ilandsproblem är ju att få tjocka Chico att gå uppför berget. I spöregn. Han vill inte gå ut alls idag, och verkligen inte om tre timmar, när det är kolsvart ute, plus spöregn.  GM sa att vi tar vår familjetransport, John Silver. Chiquita i korgen fram, GM kör, med Chico under vänsterarmen, och jag på bönpallen:
 
024 (3)
 
Ah, jag tycker det känns mysigare med en kopp varm TV och en feelgood DVD än att älga uppför berget. Jag tror inte vi har rätt förutsättningar för en tsunami.
 
Förr har ju min paroll ändå alltid varit att jag har inte råd att bli pensionär, så jag måste dö före 65, men nu har ju min försäkringsrådgivare sagt att jag är Åke (lång historia) så jag kanske måste gå uppför berget ändå.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0