Tropical depression

 
Det är ett väderfenomen, men också det tillstånd jag led av mitt i förra veckan.
 
Efter fridfull morgonpromenad med hundarna på stranden, så vandrade jag hem och loggade in mig för att börja arbeta 0700 som vanligt.
 
GM kommer upp och vill demonstrera sin senaste leksak. Ett elektriskt tennisracket. Man dödar moskitos med det. Och det kan verkligen behövas. Vi har enormt mycket moskitos just nu, och det kliar av konstanta bett över hela kroppen. GM går loss i extas på en moskitomassaker över hela vardagsrummet/köket. Problemet är att de dock är mätta och glada av att ha frossat på hundar och mig ett par dygn, så när han tjongar till dem med sitt racket, så spricker de. Det ligger nu ca 20 utspridda blodfläckar över hela golvet. Jag står inte ut, men tänker att de får jag ta itu med i eftermiddag efter jobbet. Iallafall lite färre moskitos som surrar runt huvudet på en i hettan. Jag jobbar vidare under tystnad. Tittar ner på en av blodfläckarna, som  nu är täckt av något svart. .Ah, myrorna som bor i väggarna har fått korn på de goda blodfläckarna på golvet. En stor myrkaravan har nu flyttat in. Fram med sprayen, spraya, spray, spray. Nu ligger det även 300 döda myror på golvet.
 
Prassel, prassel, prassel.
 
Vad var det?
 
Prassel igen.
 
Börjar ana oråd. Det kommer från skafferiets andra hylla. Sneglar dit bara för att se en glad mus utföra mun mot mun metod på min chipspåse som låg där och väntade på att bli uppäten. Gaaaah! Självklart var inte GM hemma i exakt det ögonblicket, så jag satt och stirrade blint fem minuter tills han kom hem, men han förkunnade bara att han måste gå igen. Han gick dock fram till skåpet , tog tag i chipspåsen, och musen kom flygande i ett musbungyjump från påsen ner till golvet. Jag fick panik och ylade "Så du menar att jag ska sitta och jobba hela dagen med en himla råtta 2 meter ifrån mig?" Ja, det menade GM, det är nog inget konstigt med det i Söderhavet, så han stack igen. Där satt jag. Musen sprang fram och tillbaka på golvet, bakom diskbänken, under ugnen, till skafferiet, ut från skafferiet.
 
Efter två timmar tänkte jag att det var dags att hälla i fräscht vatten till hundarna. Gick runt hörnet på huset där vi har en kran, fyllde deras skål med vatten och gick in i huset. Jag var ute max 15 sekunder.
 
Det räckte tydligen. För i vardagsrummet flyger det nu runt 2 fåglar, i storlek stare. När jag kommer in blir de helt hysteriska och flyger in i fönster runt runt i rummet. Klonk. Bajs. Klonk. Bajs. Klonk. Bajs.
 
I sin panik sprider de avföring i hela rummet, jag älgar ut och sätter mig på soffan utanför och väntar ut dem. Jag känner på allvar att nu håller jag faktiskt nästan på att få ett psykiskt sammanbrott och jag faktiskt inte står ut en enda sekund till här. Vad gör jag här? På en isolerade Söderhavsö mitt ute i igenstans. Jag är en stadstjej från Europa. Hur kunde det gå så här snett?
 
Efter någon minut flyger en fågel ut. Jaha, bara en kvar. Han klonkar. Och bajsar. Och klonkar. Och bajsar. Pucko. Jag ser hur han sitter och klonkar i rutan som är ut mot där jag sitter utanför. Jaha, efter fem minuter hittar han ut. Jag går in till sanitära katastrof (som självklart även är full med ödlebajs varje morgon när jag kommer ut i vardagsrummet. En morgon var det en sådan stor avföringshög så jag frågade GM om det kan vara så att det är dinosaurier och inte ödlor vi har i taket)
 
Till råga på allt kom svärmor på eftermiddagen och satte sig och malde mitt i all skit med. Jag fick jobba en halvtimme extra. Jag tänkte att ikväll, DÅ ska jag ha en stor whiskey, och en riktig feelgood DVD. Jag var helt slut!
 
När jag äntligen blivit av med svärmor, och åker med motorcykeln till affären för att handla till middag kändes som en total befrielse att få lämna mitt zoo bakom mig. Börjar njuta av turen, brisen i håret, livet på en pinne. Tills....
 
KLONK!
 
Fasen. Jag fick en mango i huvudet.
 
Vad är oddsen att man ska få en mango i huvudet när man är ute och kör motorcykel?
 
Det var droppen. När jag kom hem tog jag en lång dusch, efter att ha bonat hela golvet, och tagit av alla kuddfodral i soffan för tvätt av fågelbajs, och satte mig ner med min stooora whiskey. Aldrig har den smakat så bra!
 
Efter en stund hördes ytterligare ett klonk. GM hade gjort en hemmagjord musfälla, då det inte gick att hitta en enda råttfälla på vår sida om ön, och jag hotat med att vi skulle sova under moskitonätet om han inte fick ut råttan. (GM är livrädd för moskitonätet. När vi somnar är det alltid harmoniskt instoppat runt sängen, lite som "Out of Africa", men när vi vaknar är han alltid totalt inlindad i det, som en kokong, och ser ut som han ska strypas när som helst). Nu hade han gillrat upp något av en burk, en målarpensel och en bit ost, och när det klonkade till sprang han fram till sin låda och kunde konstatera att han fångat in vårt husdjur.
 
Så då gick hela familjen ut i beckmörkret, jag var ficklampeansvarig, GM var råttansvarig, och hundarna var med bara för att det hände något spännane, i karavan till andra sidan grannens åker, och släppte ut vårt husdjur.
 
Ah. Vilken dag!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0