Dalai Lama och jag

Ah, vad lätt det är att dras med i stundens hetta.

På Bali är ju ALLT så billigt så man nästan skäms för att pruta. Och de har ju så mycket fina saker. Någonstans långt bak i hjärnan hör jag ev. någon säga:

- Mate, du är pank, paNK, PANK då du lägger hela din förmögenhet på att resa hit och dit ständigt.
- Mate, 20 kilo, vi snackar TJUGO kilo. Och du har redan nu minst 30 kilo i Sydney som du inte vet hur du ska få  hem.

Men den där tysta lilla rösten långt bak i huvudet motar köpdjävulen i mig snart undan. Raskt gjort. Som sagt 38 dvd:er. Plus en hel komplett TV serie box. Plus en hel säsong av en annan.

In i Budda affären tillsamman med Pallis en sista gång, dagen före hemresa. Aaaaah så mycket fina buddor.

Kloka rösten: Men inte ska JAG köpa alla buddor, jag har ju en miljon buddor hemma i lägenheten hemma.
Köpdjävulen: Köp, köp, KÖP!
Kloka rösten: Unna dig en. Som är gjord av plast, och är minimal, så att du kan få hem den.
Köpdjävulen: Lyssna inte på den där partykillern långt bak i hjärnan. En budda hit eller dit drabbar ingen fattig.
Expediten: Oj, vad mycket saker, kanske du behöver en korg?
Köpdjävulen: YESSSSSS!
Klocka rösten verkar nu ha tappat rösten helt.
Pallis: Jag har ont i magen (med andra ord kanske vi ska skynda på lite och ta oss hemåt)
Köpdjävulen: Jaja, sätt dit utanför på trottoaren medans faster ruinerar sig så blir det nog bra.

Oj vilken lång tid det tog för dem att slå in alla mina tunga STENBUDDOR (but why?) i bubbelplast. Oj, hur många buddahuvuden blev det sa du? Jaha, fyra. Då behöver jag nog köpa en bricka till dem med. Nä, vilken fin tavla. Jag tar den också. Hmm...vad är det för psykedelisk pling-plong musik ni spelar i affären hela tiden? Ja, jag tar den CD:n också.

Köpdjävulen: Oj, Gumman har du fått en ny Kompis?
Pallis (dubbelböjd på trottoaren i akut magknip, nu överfallen av kärlekskrank Balines som vill att hon ska komma och äta på hans brors restaurang): Kan vi åka hem nu?
Köpdjävulen: Raring, är det ok om jag köper en ny väska och du släpar hem alla mina hundra tunga stenstatyer?
Pallis: Urk.

Senare på kvällen, strosandes förbi lite marknadsstånd på gatan:

Köpdjävulen: Nej, vilka fina stora tidningsställ i skört trä. OJ så billigt. Och NEJ, finns det lampor till också? Och köper man lampan måste man ju köpa ljuslyktan till också, så man har hela setet. 100 sek, NEJ vad billigt.
Kloka rösten: Hes. Utmattad. Har gett upp.

Packningsdags hemma på hotellrummet.:
 
Kloka rösten: Jaha, hur tänkte du NU då? Tjejerna har fullt i sitt handbagage, och dina fantastiska tidningsställ, lampor och ljuslyktor måste gå som handbagage, då de inte går att packa och är jättesköra.
Köpdjävulen: Jaja, jag får väl ta dem den lilla extrasvängen via Sydney för att få hem dem.
Kloka rösten: Mate, har du tänkt på att du måste deklarera alla träprodukter du för in i Australien, då de är livrädda för att få in galna små träinsekter på sin isolerade kontinent?
Köpdjävulen: Oj, tänkte inte på det. Hrmpff...!
Kloka rösten: Och hur har du tänkt att OM du får in det i Australien, HUR ska du få med det hem? Du har dessutom en laptop och en kamera som du måste ta i handbagaget, utöver en LAMPA, ett TIDNINGSSTÄLL och en himla LJUSLYKTA.
Köpdjävulen (nu med ångest): Vojne, vojne, vojne.

Ankomst  till Sydney flygplats:

- Kö till paskontrollen - check
- Försening av bagaget pga tekniskt fel, tog ca en timme - check
- Kö till bagageröntgen pga karantän oändlig -tog 45 minuter - check

Snipiga träkarantänstanten efter att ha kontrollerat hela mitt hemska handbagage med lupp:
-Det ser ok ut.
Snipiga trätantskollegan dyker upp från ingenstans:
-Jag har sett sådana där fall förr, håll koll  så att det inte börjar röra sig i träet, du kan få huset fullt av ...(någon engelsk hemsk insekt jag aldrig hört talas om)

Jag: Tack för kaffet. Jag har redan hela Australiens fauna hemma i min trädgård. Kanske de nya träinskekterna gillar att äta kackerlackor eller spindlar?

Dags att flytta härifrån.

Idag, hemma i förorten:

Kloka rösten (har nu harklat upp sig igen): Om du någonsin ska hyra ut din lägenhet igen, VEM tror du vill hyra en längehet överbefolkad av buddor och med psykedelisk pling-plong musik?
Ködjävulen: Dalai Lama?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0